Norge på verdenstoppen i knokkelbrudd

06.10.2015


K2 artikkel

 

Norge på verdenstoppen i knokkelbrudd.

 

Hvert år brekker 9 000 voksne nordmenn hoften og 15 000 opplever brudd i håndleddet. De aller fleste av dem er eldre norske kvinner. Bare i Kristiansand brekker 200 personer over 50 år håndleddet eller hoften i året. Eksperter forteller at majoriteten av disse bruddene skjer hos personer med osteoporose og at vi er faktisk på verdenstoppen når det gjelder lidelse av osteoporose.

 

Selve beinmassen er sterkest ved 25- års alderen og reduseres deretter med alderen. Tapt beinmasse tar langt tid å bygge opp igjen og det beregnes at det kan ta opp til 12 år, for voksne, å bygge opp den tapte beinmassen. Osteoporose kalles tilstanden der beinmassen blir redusert og knoklene blir mer porøse. Dette fører til at personer som lider av beinskjørhet blir mer utsatt for brudd og beinskader. Den vanligste typen av denne lidelsen er forårsaket av hormonelle forandringer i kroppen. Kvinner som har passert overgangsalderen er mest utsatt, da kroppen slutter å produsere hormonet østrogen etter denne tiden. Dette fører til tap av beinmasse da østrogen er et hormon som regulerer kalsium, samt beskytter skjellettet mot avkalkning.

 

Kalsium er den viktigste byggesteinen for skjellettet vårt, det er derfor viktig å konsumere et variert kosthold som inneholder mye kalsium. Til tross for at vi nordmenn konsumerer store mendger meieriprodukter, som er rikt på kalsium, er vi fortsatt blandt verdenstoppen av beinskjørhet. Dette grunnes av at mye av dette kalsiumet havner på feil plass i kroppen vår og legger seg som lag på innsiden av blodårene.

 

Fakta.

- 50% av alle kvinner over 65 år rammes av kompresjonsbrudd i ryggen.

- 80% av alle hoftebrudd skyldes osteoprose. Halvparten av disse får lårhalsbrudd og blir avhengig av hjelp etter brudd. 20% av     disse dør innen seks måneder.

- Tannhelse er nært knyttet opp til beinhelse. Benskjørhet kan dermed medføre tap av tenner og dårlig ernæring.


Hva kan man selv gjøre for å beskjempe denne lidelsen?

 

1. Kosthold.

Et sunt og variert kosthold spiller naturligvis en svært viktig rolle. Ved beinskjørhet er det først og fremst kalsium og vitamin-D som står sentralt. For at kroppen skal ha mest nytte av kalsiumet trenger den D vitamin. Vitamin D dannes i huden vår når den blir utsatt for solstråler, i tillegg er spesielt fisk ofte rik på vitamin D. Vitaminet K2 kan også være en nøkkelspiller da vitaminet hjelper kroppen med å dirigere kalsium fra bløtvev og ut i skjelettet. K2 sørger også for å styrke beindannelsen, og derfor reduserer beinskørhet.

 

1. Fysisk aktivitet.

Personer som holder seg aktive er betydlig mindre utsatt for utvikling av beinskjørhet. Dette skyldes at fysisk aktivitet stimulerer beinbygning gjennom å sørge for at mer kalsium blir lagt til bein enn det som blir fjernet.

 

1. Stopp røyking.

Røykere er betydlig mer utsatt da tobakk inneholder mange stoffer som er skadelige for beinbyggning.

 

Les mer om Vitamin K2

 

Kilde: "blir du sprø" - http://www.overgang.no/tema/300/article/item/null/blir-du-sproe