Hemmeligheten bak vektreduksjon

12.11.2014


Det finnes ingen mirakel-slankekurer


La det være sagt med det samme:

 

Det finnes ingen mirakelkur innen vektreduksjon!
 

GreenCoffee, ChiliBurner, Spirosan, Garcinia Cambogia og andre helsekostprodukter har en effekt – men det finnes ingen konkluderende vitenskapelige tester på at noen av disse eller andre helsekostprodukter i seg selv har en dramatisk vektreduserende funksjon. I seg selv har altså slike produkter begrenset effekt – men MÅTEN man bruker de på spiller en avgjørende rolle. Jeg kommer tilbake til hvordan man skal bruke slike produkter og faktisk oppnå en god effekt. Men først litt fakta.
 

Hvis du tenker på å gå ned i vekt er kunnskap om hvordan menneskekroppen fungerer ditt aller viktigste redskap. Jeg skal prøve å gi deg en så enkel forklaring som mulig. Menneskekroppen lagrer energi fra karbohydrater i "hurtiglagre", for det meste i muskulaturen der de trengs raskest. Kroppen vil alltid hente energi fra hurtiglagrene før den omdanner fett til energi. På samme måte vil kroppen alltid lagre fett som fett – sålenge karbohydratlagrene er fulle – eller nesten fulle. Jeg vil ikke ta for meg kroppens omsetning av fett i dette innlegget, kort fortalt om fett er at alt sunt fett er sunt. Fett i seg selv er ikke usunt – men i kombinasjon med karbohydrater (spesielt rent sukker) er fett ekstremt ødeleggende for vektreduksjon, samtidig som det er avhengighets-skapende.


Akkurat dette med avhengighets-skapende kombinasjoner av fett og ulike typer karbohydrater er noe matprodusentene har visst om i årevis. Et godt eksempet er Nidar sin Smash («Det skal godt la seg gjøre å bare spise én»). Smash er en optimal kombinasjon av rent sukker, kakao (sjokolade), karbohydrater, fett og ulike smaksforsterkere (salt). Hvis man se kun på kaloriene, behøver produktet ikke å være så avskremmende – men ofte er det andre faktorer som spiller inn. Hjernen produserer faktisk stoffer som gir oss en slags rus når vi kombinerer sukker med fett. En rus som gjør at vi vil ha mer. Men nok om det...

Den eneste måten å forbrenne kroppsfett (i alle fall i stor grad), er ved å kutte inntaket av karbohydrater så mye at kroppen går inn i noe som kalles ketose. Ketose er navnet på hva som skjer i kroppen når hurtiglagrene er tomme og kroppen har begynt å omdanne fettlagrene til energi for å kunne fylle opp hurtiglagrene. Samtlige "mirakelfortellinger" om personer som har gått ned 20 kilo på 2 måneder etc. er slankere som har benyttet ketose. Det finnes ingen dokumentasjon på noen legemidler eller helsekost som kan gi samme effekt. Atkins-dietten, lavkarbo, paleo, steinaldermat - er alle, i sin ytterste form, basert på ketose.
 

Dessverre er det ikke helt ufarlig å gå raskt ned i vekt, på grunn av at i fettlagrene som omdannes til hurtigenergi finnes det giftstoffer som kroppen over tid har lagret i fettet (i mangel på å kunne kvitte seg med det på andre måter). Når man slanker seg frigjøres disse giftstoffene i kroppen (tungmetaller etc). Vi anbefaler derfor alle å være varsomme med hurtigslanking. Menneskekroppen er laget for å gå inn og ut av ketose hele tiden, det er kun i den moderne tid at mennesker flest er i "fettlagringsmodus" hele tiden. Mange av oss vandrer rundt som lykkelige fettklumper – det eneste som gjør de overvektige deprimerte er at de er så langt unna det som er kroppsidealet i dagens samfunn. Fakta er at dagens kroppsideal er slik de aller fleste mennesker så ut fra tidenes morgen, inntil for kun et par hundre år siden. Vi er ikke bygget for å stappe i oss industrialisert mat, basert på ingredienser og sluttprodukter som ikke fantes engang for bare noen tiår siden. Tenk på hva menneskekroppen spiser de første 2 årene i livet. Proteiner og fett er de viktigste byggeklossene kroppen trenger. Karbohydrater er drivstoff - ikke noe annet. Alle vet det, ingen mødre stapper potetgull, pommes frites eller Smash inn i munnen på en 1-åring? Men underveis så skjer det noe. All markedsføring fra matvareindustrien får oss inn i en tankegang om at «det er slik det er – så slik skal det være». Matvareindustrien har tenkt slik i over 50 år. De har tilpasset produkter og markedsføring for å hele tiden øke salget. Profitt er alt som gjelder. Først var det low-fat, så ble det low-sodium, nå er det low-carb som gjelder. Og selv om vi beveger oss i riktig retning, er 99% av befolkningen i den moderne verden fortsatt en slags slaver av matvareindustrien. Men ting har begynt å forandre seg. Sakte men sikkert.
 

Til matvareindustrien sin store forskrekkelse er nå trenden å lage mat fra bunnen av, eller å få den levert, laget fra bunnen av med ikke-industrialiserte ingredienser. Ikke alle har tid, eller råd, til å få levert sunn mat på døra – men de aller fleste begynner sånn smått å bli bevisste på hva som er sunt – og hva som er usunt.
 

Tilbake til det å gå ned i vekt: En varig vektreduksjon krever en varig endring av spisevanene. Ulike typer av helsekost kan hjelpe mye på veien. Noen naturprodukter hemmer sultfølelse, andre bidrar med å øke forbrenningen, noen hemmer opptak av fett i tarmene (jeg vil ikke anbefale slike, da fett inneholder ekstremt viktige fettsyrer kroppen din MÅ ha for ikke å bli syk), og noen helsekostprodukter hjelper til med å «rense» kroppen for avfallsstoffer (detox). Ingen av disse produktene kan gi en fantastisk virkning i seg selv – men i kombinasjon med endringer av spisevaner kan de booste en vektreduksjon, enten rent fysisk – men også mentalt.. I neste post tar jeg for meg hvert enkelt av alle helsekostproduktene som er verdt å bruke under vektreduksjon. Jeg vil også linke til vitenskapelige undersøkelser med dokumentasjon. For deg som ikke klarer å vente, kan jeg anbefale normale doser med GreenCoffee i én uke – så én uke med ChiliBurner – og veksle slik frem og tilbake helt inntil idealvekten er oppnådd. Samtidig kan man med fordel ta Detox fra Biovita hele tiden. Dette vil få avfallsstoffene raskere ut av kroppen hele tiden, noe som faktisk også øker forbrenningen og også vektreduksjonen. Men, igjen, det aller viktigste er å endre spisevanene.

 

Svært kortfattet er dette min beste "oppskrift" på å gå ned i vekt:

1. Få kroppen din til å gå inn i ketose – og hold den i ketose i 3-4 dager (totalt ca. 7 dager).
Gjør deg selv opplyst hva angår menneskekroppen og hvordan den fungerer. Lær deg at karbohydrater (dvs. kontinuerlig påfyll av karbohydrater i hvert eneste måltid) gjør deg slapp og energiløs. Selv på vei inn i ketose vil du føle deg mer opplagt. Hjernen din vil bli «lettere».

2. Kutt drastisk ned på karbohydratene.
Prøv å lage lavkarbo selv. Finn oppskrifter på nett - eller lag dine egne! Spis gjerne en middag slik du pleier hver dag (men kutt ned på ris, pasta og poteter, fyll heller tallerken med mer av kjøtt, grønnsaker). Kutt ut mellom-måltidene. Ikke stapp i deg bakevarer - kutt gjerne helt ut brød og industrimat. Les om paleo, lavbarbo, steinaldermat - prøv ut noen oppskrifter. Vi er sikre på at du vil bli overrasket over den nye tilstanden kroppen din kommer i. Bytt frokosten eller lunchen eller kveldsmaten med et par gulrøtter, en måltidserstatter - eller lag deg en kyllingsalat eller noe annet lavkarbo snadder.

3. Gled deg over ditt "nye liv"
Å gå fra usunn og svært fetende karbohydratspekket industimat til en mer retning av steinaldermat vil garantert gi deg et "nytt liv". Ikke bare gleden over å endelig ha kontroll over egen kroppsvekt, og samtidig kunne spise en middag slik man elsker det hver eneste dag - men den kjemiske tilstanden i kroppen (hjernen) endres slik at du vil få en lysere hverdag - det finnes uendelig mye dokumentasjon på virkningen av lavkarbo-kosthold på f.eks depresjon, demens og andre sinnslidelser.